Carolyn Carlson

Born in California, Carolyn Carlson is defined primarily as a nomad. The San Francisco Bay at the University of Utah, the company Alwin Nikolais in New York to Anne Beranger in France, the Paris Opera Teatrodanza at La Fenice in Venice, the Theatre City Helsinki, the Cullberg Ballet in Cartoucherie Paris, the Venice Biennale in Roubaix, Carolyn Carlson is a tireless traveler, always looking to develop and share her poetic universe.

Heiress ideas about movement, composition and pedagogy of Alwin Nikolais, she arrived in France in 1971. She signed the following year, with Ritual for the dead dream, a poetic manifesto that defines an approach to her work that she did not deny since surely a dance-oriented philosophy and spirituality.

The term « choreography » Carlson prefers that of « visual poetry » to describe her work. Give birth to works that express his poetic thought, and a complete art form in which the movement occupies a privileged place.

For four decades, its influence and success are high in many European countries. She played a key role in the emergence of contemporary French and Italian dances with GRTOP at the Paris Opera and La Fenice Teatrodanza.

She has created more than a hundred pieces, many of which are major pages of the history of dance, Density 21.5 to The Year of the Horse, Blue Lady in Steppe of Maa Signs Writings on the water to Inanna. In 2006, his work was rewarded with the first ever Golden Lion awarded to a choreographer for the Venice Biennale.

Today Carolyn Carlson operates two structures, the National Choreographic Centre Roubaix Nord-Pas de Calais, which produces and distributes its shows around the world, and the Atelier de Paris-Carolyn Carlson, an international center of masterclasses, residencies, and creation, which she founded in 1999.

Carolyn Carlson en quelques dates :

  • 1965-1971 Soliste dans la compagnie d’Alwin Nikolais
  • 1974-1980 Etoile-Chorégraphe au Ballet de l’Opéra de Paris (GRTOP)
  • 1980-1984 Directrice artistique du Teatrodanza La Fenice, Venise
  • 1985-1991 Résidence au Théâtre de la Ville, Paris
  • 1991-1992 Résidence au Finnish National Ballet et au Helsinki City Theater Dance Company
  • 1994-1995 Directrice artistique du Ballet Cullberg, Stockholm
  • 1999-2002 Directrice artistique de la section danse de la Biennale de Venise
  • Depuis 1999 Directrice artistique de l’Atelier de Paris-Carolyn Carlson
  • Depuis 2004 Directrice artistique du Centre Chorégraphique National Roubaix Nord-Pas de Calais

Principales chorégraphies:

  • 1973: Density 21.5
  • 1979: Writings on Water
  • 1983: Blue Lady sur une musique de René Aubry
  • 1986: Still Waters
  • 1987: A Time Exposure
  • 1988: Cosmopolitan Greetings avec Bob Wilson
  • 1989: Steppesur une musique de René Aubry
  • 1990: Cornerstone sur une musique de John Surman
  • 1991: Going Home sur une musique de René Aubry
  • 1991: Maa sur une musique de Kaija Saariaho
  • 1991: Elokuu sur une musique de Mikko Mikkola
  • 1992: Syyskuu sur une musique de Mikko Mikkola
  • 1992: Siininen oui Blue Gate
  • 1993: Commedia sur une musique de Michel Portal
  • 1995: Vue d’ici, the view
  • 1996: Avant-premières
  • 1997: Signes sur une musique de René Aubry et des décors d’Olivier Debré
  • 1998: Hydrogen Jukebox sur une musique de Philip Glass
  • 1999: Parabola
  • 2000: Mundus Imaginalis
  • 2000: Man in a Room
  • 2000: Seven Women
  • 2000: Light Bringers sur une musique de Philip Glass
  • 2001: J. Beuys Songs
  • 2001: Spiritual Warriors et Kan (Prisoner of Freedom)
  • 2002: Writings on Water sur une musique de Gavin Bryars pour la Biennale de Venise
  • 2002: Le oreazioni sur une musique de Gavin Bryars
  • 2002: Dreaming Over Breakfast
  • 2003: Out of Focus pour le Ballet de Marseille
  • 2004: Paper Rain
  • 2004: Tigers in the Tea House
  • 2004: Down by the River sur une musique de René Aubry
  • 2004: Page #7
  • 2005: Inanna
  • 2006: Double Vision avec Electronic Shadow
  • 2007: Hidden
  • 2008: Eau sur une musique de Joby Talbot, images et dispositif d’Alain Fleischer à la piscine-musée de Roubaix
  • 2008: Blue Lady – Revisited pour le danseur Tero Saarinen
  • 2010: Man in a Room – Revisited pour Tero Saarinen
  • 2011: We Were Horses en collaboration avec Bartabas

Prix et récompenses:

  • 1998: Victoires de la musique, pour Signes à l’Opéra de Paris
  • 2002: Médaille de la Ville de Paris
  • 2006: Lion d’or de la Biennale de danse contemporaine de Venise
  • 2013: Commandeur des Arts et des Lettres
  • 2013: Officier de la Légion d’honneur